Przetarg na budowę Sądu Rejonowego w Suwałkach ogłoszony po 6-letnich przygotowaniach
Po długim okresie sześciu lat planowania i przygotowań, w dniu 4 listopada, poniedziałek, zostało oficjalnie rozpoczęte postępowanie przetargowe na realizację inwestycji polegającej na budowie nowego gmachu dla Sądu Rejonowego. Lokalizacja planowanego obiektu to ulica Utrata w Suwałkach.
Krzyżówka ulic Utrata i Leśna, niedaleko Aresztu Śledczego, jest wyznaczona jako miejsce, gdzie ma powstać kompleks budynków przeznaczonych dla sądu i prokuratury. Pierwszym krokiem będzie zrealizowanie budowy gmachu Sądu Rejonowego. Prace nad dokumentacją techniczną były czasochłonne. Katarzyna Bezdziecka, pełniąca funkcję dyrektora Sądu Okręgowego w Suwałkach, informowała że biuro projektowe z Białegostoku musiało zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Obejmowały one zarówno problemy wynikłe z pandemii, jak i te związane ze specyfiką planowanego obiektu (strefy o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa, niedostępne dla osób trzecich), a także ograniczenia narzucone przez lokalny plan zagospodarowania przestrzennego.
Władze miasta ofiarowały na realizację inwestycji działkę o powierzchni 1,5 hektara. Ostatnio jednak pojawiały się obawy władz Suwałk, że pozwolenie na budowę może stracić ważność. Na szczęście, Ministerstwo Sprawiedliwości nie zadecydowało o wykreśleniu suwalskiej inwestycji z listy projektów i Sąd Okręgowy mógł ogłosić postępowanie przetargowe na wykonawcę nowego gmachu sądu. Koszt całej inwestycji jest szacowany na kwotę znacznie przekraczającą 100 milionów złotych. Dokładne koszty zostaną ustalone po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego.
Planowany budynek Sądu Rejonowego przy ulicy Utrata w Suwałkach ma mieć trzy kondygnacje, długość 72,50 metra i szerokość 69 metrów, a całkowita powierzchnia budynku osiągnie niemal 8 tysięcy metrów kwadratowych. Budynek, którego kształt przypomina literę „E”, będzie miał miejsce dla 11 sal rozpraw, pomieszczeń dla wszystkich wydziałów sądowych, biur kierownictwa, oddziału administracyjnego, pokoi kuratorskich, pomieszczeń sanitarnych i technicznych, a także innych pomieszczeń o charakterze ogólnym, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania sądu. Przewiduje się, że będzie tam pracować około 140 osób.