Planowana droga ekspresowa S8 Białystok – Suwałki budzi kontrowersje
W minionym roku, plany dotyczące budowy drogi ekspresowej S8 na odcinku Białystok (Knyszyn) – Suwałki (Raczki), mającej stanowić połączenie z drogą S61, zostały umieszczone w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata do 2030 (z uwzględnieniem perspektywy do 2033). Zdecydowano się na ten krok bez przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko.
Decyzja ta spotkała się ze zdecydowanym sprzeciwem środowisk organizacji pozarządowych. Wywołała także zainteresowanie przedstawicieli Komisji Europejskiej, którzy zaczęli przyglądać się bliżej przebiegom dróg ekspresowych na terenie Podlasia. Informacje te zawarte są w najnowszym raporcie GDDKiA O/Białystok.
Tymczasem przystąpiono do działań mających na celu stworzenie analizy układu dróg szybkiego ruchu w północno-wschodniej Polsce, której elementem ma być strategiczna ocena oddziaływania na środowisko. Na podstawie wyników tych badań, inżynierowie drogowi będą mogli dokładnie określić możliwości przeprowadzenia prac planistycznych nad drogami ekspresowymi S8 Knyszyn – Korycin – Raczki oraz S16 Ełk – Knyszyn.
Do tej pory rozpisano już przetarg na opracowanie dokumentacji, która będzie potrzebna do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Knyszyn – Korycin, który nie budzi żadnych kontrowersji. Ten konkretny odcinek w 2015 roku otrzymał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), która jest ostateczna i ma ważność do dnia 3 lutego 2026 roku.